måndag, januari 08, 2007

Ledig & lat?

Har alla varit lika slöa som jag under julhelgerna? Jag tog med mig en stor boktrave hem innan jul. Hur mycket jag hann läsa? Ingenting, i stort sett. Läste ut Förklädd till man av Norah Vincent.

Författaren har gjort ett socialt experiment som beskrivs i boken. Förklädd till man har hon infiltrerat manliga homosociala miljöer i syfte att se skillnaden mellan att bli bemött som kvinna respektive man. Boken var intressant och välskriven, men många av författarens slutsatser har jag svårt att ta till mig. Det skulle vara roligt att läsa en liknande studie gjord i Sverige, de amerikanska förhållandena är i vissa delar ganska olika de svenska, tror jag.

1 kommentar:

Malin, gästbloggare sa...

Nej! Jag har varit en målmedveten och flitig läsare över ledigheten! jag har läst Melissa Banks, Nadine Gordimer, Mari Jungstedt, Birgitta Stenberg, Tricia Guild och Nora Roberts! Bland annat!